een jaar in het hoge noorden;) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maggie444 - WaarBenJij.nu een jaar in het hoge noorden;) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maggie444 - WaarBenJij.nu

een jaar in het hoge noorden;)

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg

30 Augustus 2014 | Zweden, Stockholm

Nou, toen was het in een keer zo ver; tijd om te vertrekken. Die hele zomer om aan het idee te wennen was zo voorbij. En dan komen de zenuwen; hoe gaat mijn kamer zijn, hoe zullen de mensen zijn, zullen de vakken wel leuk zijn en vind ik de stad wel leuk? Op het moment dat ik dit schrijf zijn er al een aantal dagen voorbij en gelukkig kan ik vertellen dat tot nu toe alles goed gaat en leuk is. Mijn kamer is na wat werk heel gezellig geworden en ik heb volgens mij al een aantal super leuke vriendinnen gemaakt. Ook de huisgenoten lijken allemaal oké, zelfs al zijn het allemaal jongens;) Ook de stad is geweldig! Super mooie gebouwen, musea en geweldig openbaar vervoer. Ik ben heel enthousiast om Zweden en Stockholm helemaal te gaan ontdekken:)

Nou dat ontdekken gaat wel goed! Ben afgelopen zondag meteen naar 1 van Stockholm zijn veel archipelago eilanden geweest, namelijk Vaxholm. Super leuke boottocht daar naartoe en dan heerlijk rondlopen op dat prachtige eiland met zijn super schattige pittoreske houten huisjes. Denk maar: dure Zweedse sub-urbs op een prachtig eiland. En toen hebben we ook nog een super schattig cafeetje aan het water gevonden waar ze wel wisten wat taarten waren. Heerlijk gegeten! Kijk maar naar de foto's!

1 week in Stockholm en jarig zijn: vertel ik het wel of niet aan mensen, dat was mijn dilemma. Nou ik heb het wel verteld aan de mensen die ik dacht dat mijn vrienden waren en ik ben niet teleurgesteld! Super mensen hier:)

Wow ik zie nu dat mijn laatste update vlak na mijn verjaardag was, dat is ongeveer 2 maanden geleden...oeps oeps. Er is ondertussen zo veel gebeurd! Ik ben op veldwerk geweest in het NW van Zweden in Södertörn. Wat is het hier toch prachtig! Je kunt absoluut zien hoe de natuur hier gevormd is door het glaciale verleden. Al die bossen en meren hier zijn zo anders dan in Nl. En al helemaal niet te spreken over die enorme boulders die overal liggen in het bos die het lopen moeilijk en leuk maken. Oh en ik werd natuurlijk meteen met mijn neus op het feit gedrukt dat het hier niet plat is; heel veel kleine heuvels hier (eskers, morrains etc) en ook gewoon isostatische uplift. Maar al die prachtige kleuren van de bomen, struiken en verschillende soorten grassen. Prachtig. Al moet ik eerlijk zijn en even benadrukken dat ik wel elke dag bijna levend opgegeten werd door muggen. Ja, Zweden is een muggen land! ps druk op overzicht bij foto's zodat je ook daadwerkelijk alle foto's kan zien

Mijn leven is ook weer verder gegaan sinds dien. Studie! Maar ook gezellig lunchen, thee drinken en feesten met vrienden wanneer kan. En natuurlijk Stockholm samen ontdekken. Je kunt een paar foto's van mij in het oh zo Zweedse ABBA museum bewonderen. Ik heb zelfs een filmpje van mij zingend! Maar die kan ik hier helaas niet uploaden dus die blijf ik jullie schuldig...
Voor de rest ook nog een officieel welkom gehad in de gouden zaal (ja de zaal is helemaal bedekt met een laagje echt goud) in city hall door Stockholmse bestuursmensen. Met gratis eten:) En natuurlijk als echte aardwetenschapper ben ik naar het natural history museum geweest. Best leuk, alleen was het dino gedeelte gesloten voor renovatie...dus ik moet nog een keer terug in januari om dat te zien!

En een van mijn goede vriendinnen is langsgekomen:) Was super leuk om weer heerlijk Nl te kunnen praten en mijn mooie stad aan iemand te kunnen laten zien! Meerdere musea gezien, maar de meest coole was absoluut het Vasa museum. Het hele museum is eigenlijk een Zweeds oorlogsschip dat maar 30 min gevaren heeft, gezonken is en 320 jaar later weer opgevist is. De details op de boot: echt fantastisch! Helaas kun je dat niet echt zien op de foto omdat belichting heel slecht is...nouja, geloof mij maar gewoon!

Voor de rest heb ik net mijn 1e periode afgerond. Was even stressen hoor! Moest een enorm verslag inleveren en examen doen. Maar beide gingen goed:) En gelukkig heb ik ook nog wat pollen werk mogen doen voor verslag, dus dat maakte weer veel goed!

En toen was het Halloween! Geen trick or treat hier, maar wel veel versieren en veel feestjes. Ik was zelf uitgenodigd op een echt Zweeds feestje! Volgens mij ben ik toch een beetje aan het inburgeren...Check mij en mijn vrienden op de foto:)

oh en het feestje was in Uppsala. Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat het de op vier na grootste stad is van Zweden! Nou dit gaf alleen maar weer aan hoe weinig mensen in Zweden wonen en hoe graag ze plaatsen steden willen noemen. Het was het evenbeeld van Wageningen (wat ik nog steeds een dorp vind!), met allen een iets historischer kern. Dus toch maar wat side-seeing gedaan.

Nou om mijn verhaal af te maken: een algemene update. Ten eerste: het vriest hier 's nachts al! En oh my gosh: gaan die wolken ooit weg!? Met een beetje geluk heb je hier op 1 dag 1 uur zon, maar best vaak gewoon geen zon en dan is het of mistig of bewolkt! Ik houd mijn hard vast voor hartje winter....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 882
Totaal aantal bezoekers 1578

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 07 Juni 2015

Een jaar alleen in Stockholm

Landen bezocht: